Inwestorzy często zadają sobie pytanie: „Mam działkę, jakie powinny być następne kroki przed budową domu?”. Poniżej przedstawiamy poszczególne kroki, które należy przejść aby prawnie wybudować wymarzony dom.
-
Plan miejscowy.
Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy odebrać w Wydziale Architektury Urzędu Miasta lub Gminy.
-
Jeżeli nie ma planu miejscowego potrzebna jest decyzja o warunkach zabudowy.
Wniosek o wydanie Decyzji o Warunkach Zabudowy należy złożyć w Urzędzie Miasta lub Gminy. Druk takiego wniosku jest do pobrania w Wydziale Architektury.
-
Decyzja o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej.
Jeżeli działka jest rolna (klasa gruntu I, II, III), konieczne jest uzyskanie Decyzji o Wyłączeniu Gruntu z produkcji rolnej. Wniosek składa się w Starostwie w Wydziale Gospodarki Gruntami (wyłącznie dla terenów położonych poza granicami administracyjnymi miast).
-
Mapa geodezyjna do celów projektowych.
Wykonanie mapy do celów projektowych zlecamy geodecie.
-
Warunki techniczne przyłączenia do sieci lub zapewnienie dostawy mediów.
Jeżeli istnieje taka potrzeba wnioski składa się w lokalnych przedsiębiorstwach: energetycznym, gazowym i wodno-kanalizacyjnym.
-
Projekt architektoniczno – budowlany.
Gotowy projekt domu lub indywidualny. Adaptacja projektu typowego do warunków miejscowych, oraz opracowanie projektu zagospodarowania działki. Uzgodnienie z dysponentami sieci.
-
Pozwolenie na budowę.
Do wniosku o Pozwolenie na budowę należy dołączyć: projekt budowlany (w czterech egzemplarzach), oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Dokumenty składa się w Starostwie w Wydziale Architektury i Budownictwa.
-
Opieczętowanie dziennika budowy wraz z uprawomocnienie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Dziennik budowy do opieczętowania składa się w Wydziale Architektury. Decyzję o pozwoleniu na budowę po jej uprawomocnieniu należy również opieczętować klauzulą ostateczności we właściwym wydziale.
-
Zawiadomienie o terminie rozpoczęcia budowy. Złożenie oświadczenia kierownika budowy.
Zawiadomienie o rozpoczęciu budowy oraz oświadczenie kierownika budowy w Miejskim lub Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.
-
Zawiadomienie o zakończeniu budowy.
Do złożenia w Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.
-
Przystąpienie do użytkowania.
Można przystąpić do użytkowania budynku, jeżeli właściwy Urząd Nadzoru Budowlanego w ciągu 21 dni nie wyrazi sprzeciwu w formie decyzji.
Tyle biurokracji trzeba przejść, potwierdzam bo przeszliśmy to z moją żoną. Na wszystko trzeba mieć pozwolenia. Ale no efekt końcowy jest satysfakcjonujący i zapomina się o staniu w kolejce do okienka w urzędzie i niemiłych urzędników – gwarantuję. My teraz z żonką zdecydowaliśmy się na założenie kostki i o tyle o ile rozumiem biurokrację przy budowaniu domu – o tyle nie mogę zrozumieć PO CO POZWOLENIE NA KOSTKĘ. Eh…może przesadzam, ale przecież nie położymy jej na środku ulicy tylko u siebie na podwórku przecież. Zajęcie pasa drogowego…wszystko trzeba zgłosić…Czasami aż do przesady, ale no nic się nie poradzi. Powodzenia dla przyszłych inwestorów!